First things first:

Cukr není apriori škodlivý. Dokonce jej potřebujeme, protože cukr je vysokokalorická potravina. To znamená: Malé množství nám dodá hodně energie. Ale: Toxická může být dávka. V případě cukru to znamená, že bychom si vlastně vystačili s menším množstvím. Cukrové pasti tak zvaného skrytého cukru nás nevyhnutelně chytí. Buď v klasických poživatinách jako jsou softdrinks, alkohol a sladkosti, nebo nečekaně v potravinách, jako je hotový zelný salát nebo v omáčkách v prášku. V Rakousku je spotřebováno ročně zhruba 36 kilo cukru na osobu. To je zhruba 25 kostek cukru denně. Není žádným tajemstvím, že taková vysoká spotřeba cukru škodí zdraví. Sladká chuť je ovšem něco, čeho se těžko vzdáváme. Proto se nabízí náhražky cukru. Jsou to většinou chemické sloučeniny, které přinášejí stejný nebo podobný chuťový zážitek jako běžný cukr: Sladidla. Kolem nich však panuje celá řada fám: Některé z nich prý mají vyvolávat rakovinu, jak se říká, jiné údajně ještě více zvyšují chuť na sladké. Jiné tvrzení říká, že sladidla zvyšují pocit hladu. Máme dobrou zprávu: Žádné z těchto tvrzení o běžných sladidlech není vědecky prokázáno. Naproti tomu je ale prokázáno, že sladidla mohou být užitečná jako alternativa cukru při redukci tělesné hmotnosti a při udržování optimální váhy.

Četné studie ukazují:

V dovolených dávkách nemají sladidla žádný negativní vliv na chuť, hladinu inzulínu a glukózy - a to znamená: nezvyšují pocit hladu ani sytosti. Sladidla jsou tedy vynikající k redukci nadváhy. Univerzitní profesorka Sandra Waller-Liebermann z lékařské univerzity v Grazu uvedla v roce 2016, v článku publikovaném v nakladatelství „Verlagshaus der Ärzte“ následující příklad na téma sladidel: „Uvažujme, že je někdo zvyklý vypít denně tři šálky kávy s jednou kostkou cukru. Už jen nahrazením tohoto množství cukru sladidlem by bylo možné za rok dosáhnout úspory kalorické hodnoty, která odpovídá zhruba 2,5 kilogramu tělesného tuku.“ Z tohoto důvodu je cukr nahrazován sladidlem i při léčbě obezity. Nesmíme ale podléhat sebeklamu, že sladidlo zeštíhluje. To opravdu nedělá. Pouze nám pomáhá vzdát se cukru, a tím, že se vzdáme cukru, zhubneme. Další častou a o nic méně falešnou domněnkou je, že konzumací sladidel ošálíme mozek, který si pak myslí, že jsme měli cukr, přičemž by mozek stejně jako při skutečné konzumaci cukru zareagoval zvýšeným požadavkem cukru. Tento omyl spočívá ve sledování jedné studie, v rámci které se testované osoby, které nejdříve vypily Sprite Zero, spíše rozhodly vzít si s sebou domů sladkost než ty osoby, které vypily Sprite s cukrem nebo vodu. Závěr, který z toho vyvozovaly, byl skutečně nesprávný. V rámci dalších výzkumů nebylo možné dokázat žádnou korelaci mezi sladidlem a potřebou sladkého. K tomu, aby mohlo být sladidlo schváleno, musí být látka podrobena celé řadě velmi náročných testů.

Pouze 11 sladidlům se doposud povedlo, aby je EFSA, Evropský úřad pro bezpečnost potravin, zařadil jako zdraví neškodné. To ale není všechno a můžete se spolehnout: „I po schválení jsou tato sladidla neustále ověřována grémiem odborníků v souladu s aktuální vědeckou literaturou!“, říká profesorka Wallner-Liebmann.
 

5 VĚCÍ, KTERÉ SE STANOU, KDYŽ SE VZDÁTE CUKRU

  • Menší únava přes den:

Vypadá to jako paradox, ale je to tak: Po požití potravin s vysokým
obsahem kalorií rychle poklesne hladina cukru v krvi
na minimum, pocítíte únavu. Když se vzdáte sladkostí apod.
budete zkrátka přes den svěžejší – a zlepší se noční spánek.

  • Lepší stav pokožky:

Cukr podporuje záněty, takže napomáhá i ke vzniku akné.
Studie dokazují, že pokud se vzdáte cukru, bude vaše pokožka
více svěží a bude působit mladistvěji.

  • Stabilizovaný stav mysli:

Cukr může mít podobně euforizující účinky, které vyvolávají
drogy u drogově závislých. Po každé euforii ale nastává
malá deprese. Ti, kteří se tedy vzdají cukru, budou doslova
vyrovnanější.

  • Řešení problémů s krevním oběhem:

Pokud se budete konsekventně vyhýbat cukru, zachováte si i
konstantnější hladinu cukru v krvi. Produkce inzulínu zůstane
v normálu, krevní tlak také a ulehčíte celému krevnímu
oběhu.

  • Snadněji zhubnete:

To, že při trvalém vyřazení cukru zhubnete, je známé. Lidé,
kteří se vzdají jen 200 kalorií cukru denně, budou prakticky
s matematickou přesností za půl roku o zhruba pět kilo lehčí.
 

Alex - unsplash
Sara Dubler -unsplash
Sam Robinson
Alex - unsplash
Piotr Chrobot - unsplash