Každé ráno zazvoní budík a hluk z ulice, který se dere přes okna, nám připomíná to, čemu se v západním světě říká aktivní každodenní život. Slova jako produktivita, píle nebo soutěživost určují náš každodenní život od osmi hodin ráno do minimálně pěti hodin odpoledne. Mnozí z nás se tlaku nezbaví ani ve volném čase. Jsme k dispozici vlastně nonstop. Udělat si chvilku klidu považujeme za plýtvání časem a máme výčitky, že nejsme dostatečně produktivní. A proto si metoda Niksen z Nizozemí klade za cíl vytvořit novou rovnováhu v našem životě a prostřednictvím nicnedělání v lepším případě přinést i více zábavy při produktivní činnosti.

Co dělá Nizozemce tak šťastné?

To je tajným receptem Nizozemců, kteří jak známo a také podle provedených studií patří společně se Skandinávci k nejšťastnějším a nejtolerantnějším národům naší planety. Nizozemci totiž proti stresu a extrémním následkům rychlého životního stylu nedělají prostě nic. Místo hyperaktivity nedají mnozí Nizozemci dopustit na pasivitu jako techniku odpočinku a vyváženosti všedního dne. Nic nedělat a dopřát si čas jen pro sebe, to vyjadřuje pojem Niksen. Označení Niksen totiž v holandštině znamená nicnedělání nebo lenošení.

Proč Niksen?

Co mnozí považují za vymoženost, má stejně jako vše ostatní také své stinné stránky. Splývání pracovního a soukromého života může být pro mnohé pohodlné, ale přináší to i svá rizika, která mohou působit na duši a psychiku člověka. Vedle stresu v zaměstnání se přidává i to, že soukromý život s rodinou a přáteli je stále více akční. Děti mají čím dál více možností a tím i více aktivit. My se snažíme namačkat všechny schůzky, pracovní večeře a jiné termíny do dosti omezeného volného času. A k tomu neustále vyzvání mobilní telefon a pípají zprávy či upozornění na různé termíny. Není divu, že se při této každodenní hektice a neustálé dosažitelnosti někteří cítí přetíženi a jsou emocionálně vyčerpaní.

Aktivní Niksen nemá nic společného s leností.

Nicnedělání potřebuje odvahu. Niksen má mnoho společného s italským „dolce far niente“, tedy se sladkým a vědomým užíváním si neproduktivního času. Trávit čas bez konkrétního cíle často pro disciplinované Evropany znamená velké přemáhání. Černé svědomí, pocit marnosti a plýtvání časem se staví před cíl nicnedělání jako zeď. Je pro nás těžké uvolnit se z pocitu, že bychom měli být efektivní a hnát se stále dopředu. A proto je tu metoda Niksen, která nás má naučit nicnedělání bez pocitu viny.

Niksen může mít mnoho podob. Můžeme jít na procházku a nechat myšlenky volně plynout, můžeme plést svetr a na nic nemyslet nebo sedět jen tak na pohovce, poslouchat hudbu a stavět si vzdušné zámky. Je úplně jedno, která technika je pro nás správná, Niksen se ale nemá přehánět! Chronické povalování a stálé každodenní odsouvání povinností nás nedělají aktivnější, ale slabé a nevyrovnané. Nicnedělání by nám mělo pomoci získat správnou rovnováhu. Je vědecky dokázáno, že životní štěstí a vědomý prožitek souvisí s rovnováhou mezi produktivitou a volným časem.

Tipy jak začít s metodou Niksen:

  1. Udělejte si každý den pár minut čas, kdy nebudete dělat nic, co by sloužilo nějakému účelu nebo sledovalo nějaký cíl. Udělejte si pohodlí a uvolněte se. Užijte si tuto chvíli naplno.
  2. Najděte v sobě odvahu a na určitou dobu vypněte mobilní telefon, tablet, počítač i televizi. Není nutné, aby vás teď někdo musel zastihnout nebo od vás něco potřeboval.
  3. Těšte se již dopředu na tyto chvíle nicnedělání jako na aktivní cvičení. A to vše pro vaše blaho, ne jako neužitečné plýtvání časem.